Zmień nieprawidłowe nawyki i chroń swój kręgosłup

Prawidłowa postawa podczas siedzenia przy stole, pracy zawodowej w biurze, dozowany ruch i odpoczynek, właściwe sposoby wykonywania codziennych czynności gwarantują zachowanie zdrowia i witalności przez długi czas. Jednakże długotrwale, bez przerwy przebywamy przed komputerem, chodzimy w butach na wysokich obcasach lub w ogóle nie zażywamy ruchu, w zamian za to odpoczywamy w miękkich, źle wyprofilowanych zapadających się fotelach, dodatkowo zakładając nogę na nogę i przybierając różne pozycje, prowadzące do nasilających się bóli kręgosłupa.
Należy pamiętać, iż podczas prawidłowego siedzenia czy stania obciążenie naszego układu kostnego jest równomierne a praca mięśni zrównoważona. Dodatkowo ćwiczenia fizyczne i ruch gwarantują elastyczność mięśni oraz zwiększenie zakresu ruchomości w stawach.
W dobie dzisiejszych czasów, kiedy bóle kręgosłupa dotykają niemalże 90% społeczeństwa, należy zastanowić się nad zmianą nieprawidłowych nawyków, nauczeniem stabilizacji ciała, zmniejszającymi ryzyko występowania incydentów bólowych oraz zmian degeneracyjnych w kręgosłupie.
Na co zwrócić uwagę?
Przede wszystkim należy unikać niekorzystnych czynników takich jak: długotrwałe przebywanie w fotelu, kanapie, zakładanie nogi na nogę, krzyżowanie nóg pod krzesłem.
A jeśli już takie nawyki mamy, należy zastanowić się nad wprowadzeniem zasad ergonomii prawidłowej postawy ciała i elementów autokorekcji. Kolejnym ważnym ogniwem postępowania w kierunku ochrony kręgosłupa jest dawkowany wysiłek fizyczny, który jest najlepszym lekarstwem, ponieważ chroni przed wieloma chorobami.  Zaleca się ćwiczenia fizyczne wykonywane systematycznie oraz różne formy aktywności takie jak: jazda na rowerze po równym terenie, szybkie marsze, Nordic Walking czy pływanie.
„10 praktycznych rad, by kręgosłup funkcjonował wiele lat!”
  1. Często zmieniaj pozycję ciała, w której przebywasz dłuższy czas.
  2. Nie dopuszczaj do wielogodzinnego siedzenia – wstań od komputera i przespaceruj się chwilę po pomieszczeniu, w którym pracujesz.
  3. Zadbaj o odpoczynek we właściwej pozycji – śpij na średnio-twardym materacu.
  4. Pamiętaj, że regularny wysiłek fizyczny wpływa na prawidłową pracę mięśni i gwarantuje dobrą ruchomość kręgosłupa.
  5. Rozgrzej mięśnie przed pracą wymagającą wysiłku.
  6. Podnoś przedmioty na ugiętych nogach, trzymając ciężar blisko ciała.
  7. Unikaj długotrwałego stresu – może powodować napięcie mięśni przykręgosłupowych i ból.
  8. Podstaw krzesło lub drabinę – zanim sięgniesz do wysokiej półki lub szafki.
  9. Odstaw samochód na chwilę – wykorzystaj co najmniej 20 minut dziennie na spacer.
  10. Zadbaj o właściwą masę ciała – zmień swoją dietę.
  11. Pamiętaj, że najzdrowsze jest noszenie butów na 2-3 cm obcasie!

Oferta: sprawdź rehabilitacje w Toruniu www.rehabilitacjanavita.pl

1 Komentarz

1. zaluje, ze dopiero teraz to czytam… gdybym wczesniej zaczal stosowac te proady, to nie doprowadzilbym swojego kregoslpa do tak fatalnego stanu, w ktorym pomoc mogla dopiero klinika… dla wszystkich zainteresowanych – Kręg-Clinic w Poznaniu zrobila swoje.